رودراکشا چیست؟

رودراکشا یا رودراکش  (Rudraksha) دانه های خشک شده میوه یک درخت است که در مناطق خاصی از جنوب  شرقی آسیا رشد می کند و از نظر گیاه شناسی درخت رودراکشا به درخت همیشه سبز  Elaeocarpus Ganitrus معروف است. درختی شبیه به زیتون (با برگ هایی پهن تر  و میوه بنفش شبیه بلوبری) که رشد و طول عمر زیادی داشته و در هند درختی با  ارزش محسوب می شود.

انواع دانه های رودراکشا

به لحاظ علمی  حدود 300 نوع انواع درخت Elaeocarpus (رودراکشا) در دنیا کشف شده که 35 نوع  از آن در هند یافت می شود. بر همین اساس مهره های رودراکشا هم دارای انواع  متفاوتی به لحاظ اندازه، شکل و فرم و رنگ هستند. اما مهمترین معیار در  مهره رودراکشا تعداد موخی (Mukhi) یا همان خط های روی یک دانه است.

دانه های رودکروشا بر اساس موخی یا تعداد خط

مهره  های رودراکشا دارای انواع متفاوتی به لحاظ اندازه، شکل و فرم و رنگ هستند.  اما مهمترین معیار در مهره رودراکشا تعداد موخی (Mukhi) یا همان خط های  روی یک دانه است. مهره های رودراکشا بین 1 تا 21 خط (موخی) دارند. که هر  کدام دارای معنی و تفسیر منحصر به فرد خود است.

چگونه رودراکشا را پاکسازی و شارژ کنیم

اگر به  تازگی رودراکشا تهیه کرده اید، باید آن را ابتدا پاکسازی و سپس شارژ کنید  در غیر این صورت اثربخشی چندانی نخواهد داشت. دقت کنید که هر فرد باید خودش  رودراکشای خود را پاکسازی و شارژ کند و از قرض دادن رودراکشای خود به  دیگران و حتی تماس فیزیکی خودداری کنید.

برای پاکسازی رودراکشا ابتدا  حدود یک ساعت آن را در شیر بخوابانید. سپس آن را از شیر خارج کنید اگر در  این مدت رودراکشای شما رنگ داد دلیل بر تقلبی بودن آن نیست چون در بعضی از  نقاط هند رسم است که رودراکشا را برای زیبایی بیشتر در زردچوبه می خوابانند  (آن رنگ زرد پس داده شده از رودراکشا رنگ زرد چوبه است) سپس بروی هر کدام  از دانه های گردنبند خود یک مانترا یا نیتی که دارید را بیان کنید. می  توانید هر ذکری که خودتان میخواهید را هم انتخاب کنید یا حتی قصد و هدفتان  از تهیه رودراکشا را در یک جمله ساده و کوتاه بروی هر دانه بیان کنید مثلا  اینطور: “من از تو اعتماد به نفس” یا “من از تو ثروت می خواهم” یا “می  خواهم در زندگی مرا راهنمایی کنی”.

پس از پایان این مرحله رودراکشا  را با آب روان شسته و ترجیحا در زیر نور خورشید خشک کنید و داخل کیسه مخصوص  بگذارید. آن را در دست گرفته  و تصور کنید انرژی سبز رنگی از قلب شما به  رودراکشا جاری میشود با این روش رودراکشای شما شارژ میشود. همچنین با  استفاده از ارتعاش کاسه تبتی نیز رودراکشا شارژ میشود.

از این به بعد  این رودراکشا متعلق به شماست و باید از قرض دادن آن به دیگران خودرای کنید  و همیشه آن را همراه خود داشته باشید تا انرژی آن را دریافت کنید. تمام  این مراحل را هر 4 تا 6 ماه برای شارژ و پاکسازی مجدد طی کنید.